دسته بندی ها

طرح های توسعه شهری در ایران و جهان

طرح های توسعه شهری در ایران و جهان
ناشر انتشارات سیمای دانش
نویسنده
تعداد صفحات ۲۲۷
قیمت پشت جلد ۲۵۰,۰۰۰ تومان
قیمت فروش ۲۰۰,۰۰۰ تومان
۲۰٪ تخفیف

کتاب طرحهای توسعه شهری در ایران و جهان از زمره بهترین کتبی است که در خصوص مقوله طرحهای توسعه شهری به مثابه مهمترین خروجی نظام برنامه ریزی شهری در ایران به رشته تحریر در آمده است. مولف کتاب (حمید حجتی) در ادامه مباحث کتاب پیشین خود یعنی درآمدی بر طرحهای توسعه شهری، اینبار بشکلی بسیار کاملتر بدین مقوله پرداخته و زوایای پیدا و پنهان طرحها را مورد واکاوی قرار داده است.

مبحث اصلی کتاب پس از ذکر کلیاتی در خصوص برخی مکاتب و پاردایمهای خرد و کلان مرتبط با مقوله برنامه ریزی و تعریف چند مفهوم عمده در فصل نخست، از فصل دوم آغاز می شود. فصل دوم به سه بخش تقسیم می شود که هر بخش آن اختصاص به یک طرح توسعه شهری دارد: طرح جامع؛ طرح استراژیک و نهایتاً طرح ساختاری-راهبردی (طرحی تکوین یافته در ایران). در این فصل هر طرح بشکلی کاملا دقیق با ذکر مبانی، اصول، اهداف و... مورد بررسی قرار گرفته و بدنبال آن نمونه های جدید و قدیم جهانی و داخلی هر طرح ارائه شده­اند (هر نمونه با ذکر شرح خدمات و بررسی و نقد آن که کتاب را از این حیث بسیار شاخص  نموده). پیوستی نیز به انتهای فصل افزوده شده که بطور نسبتاً مجملی به برخی دیگر از مهمترین نظریات (نوشهرگرایی و...) و طرحهای نوین توسعه شهری پرداخته است.

فصل سوم کتاب اما از زمره شاخصترین فصول کتاب بشمار می رود. در این فصل  با بهره از جدول و نمودار به بررسی تطبیقی سه طرح معرفی شده در فصل پیشین بلحاظ ماهوی، اصول، روند تهیه و... همت گماشته شده و در این بررسی تطبیقی شباهتها، تفاوتها و نقاط ضعف و قوت طرحها بطور بسیار شفاف و ملموسی ارائه شده­اند.

فصل چهارم کتاب بررسی نظام برنامه ریزی شهری ایران را در دستور کار قرار داده است. در این فصل ویژگیها و نقاط ضعف این سیستم بطور مجمل مورد مداقه قرار گرفته و بدنبال ذکر هر نقطه ضعف پیشنهادی نیز برای رفع آن از سوی مولف (حمید حجتی) ارائه شده است که بسیار جالب توجه است. علت گنجاندن این فصل این بوده که بنابر نظر مولف با عدم رفع معضلات ساختاری نظام برنامه ریزی و برنامه ریزی شهری ایران، اجرای هر طرحی هرچقدر هم مطلوب با موانعی صعب مواجه شده که اصولا تحقق اهداف طرح را با خلل و گاه به بیراهه خواهد برد.

سرانجام کتاب با ذکر پیشنهادات و یک نتیجه گیری در فصل پنجم به اتمام می رسد. فصلی بسیار مهم که در آن به ذکر پیشنهاداتی در خصوص اصلاح طرحهای توسعه شهری کنونی کشور (با این هدف که تا زمان ورود طرحهای توسعه شهری مطلوب بتوان حتی­المقدور تهیه و اجرای طرحهای موجود را به شکل مطلوبتری به سرانجام رساند) و یک پیشنهاد در خصوص جایگزینی یک طرح جدید توسعه شهری با نام طرح جامع استراتژیک یا طرح جامع-استراتژیک (مولف حمید حجتی ایده تهیه این طرح را چند سال پیش مطرح ساخته بود اما در این کتاب این ایده را بشکلی بسیار دقیقتر با ذکر جزئیات و روند تهیه پرورده است) پرداخته شده است.

کتاب حاضر کتابیست بسیار سودمند، شاخص و کاربردی برای کلیه دانشجویان رشته های مرتبط با مقوله شهر (شهرسازی؛ برنامه ریزی شهری؛ مدیریت شهری و...) و نیز کلیه علاقمندان مقوله شهر به مثابه مهمترین زیستگاه نوع شهر.

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.